Какво е DinoDent?

DinoDent е безплатен дентален софтуер с отворен код. Замислен е да бъде от полза на всички лекари по дентална медицина. Всеки е свободен да го ползва за своите нужди, декомпилира или построява използвайки кода от GitHub.

За кого е предвиден DinoDent?

DinoDent е насочен основно към индивидуални дентални практики. Може да се използва и в клиники, но това би било компромис, тъй като софтуерът не е разработен с тази цел.

Лицензиран ли е DinoDent за работа с ПИС и НЗИС?

Лиценз за комуникация с ПИС и НЗИС не съществува. Ако сте вписани в регистъра на БЗС единственото изискване е да имате електронен подпис (личен или фирмен) с който удостоверявате самоличността си пред съответните институции. Няма никакво значение дали обменът на данни с ПИС и НЗИС се осъществява посредством софтуер, браузър или конзола.

Какви са системните изисквания?

Като стандартно десктоп приложение, DinoDent би трябвало да тръгне на всеки компютър закупен в последните 10 години. Единствените изисквания са 64-битов процесор и операционна система Windows 10 (обновен поне до версия 1809) или Windows 11 (препоръчително обновени до най-последна версия). Поддръжката на Windows XP, Windows 7 и Windows 8 е официално прекратена от Microsoft и тези операционни системи не се поддържат от DinoDent. Минималната версия за macOS е Big Sur (МacOS 11).

Защо при сваляне на инсталатора браузърът и операционната система дават предупреждение за съмнителен файл?

Инсталаторът е с файлово разширение “.exe” което му позволява да прави промени по Вашия компютър (в случая - да инсталира програмата). От съображения за сигурност браузърът и операционната Ви система предупреждават за това. Можете спокойно да неглижирате тези предупреждения, тъй като DinoDent е софтуер с отворен код и това удостоверява че е безопасен за вашия компютър.

ВАЖНО: Винаги сваляйте инсталатора от официалния сайт на DinoDent - www.dinodent.bg. Това гарантира, че към него не са прибавени файлове със зловредно съдържание от някой друг.

Къде се съхранява базата данни на софтуера?

По подразбиране локацията на базата данни е:

  • при Windows: C:\Users\(името на акаунта Ви)\AppData\Roaming\DinoDent\database.db

  • при macOS: /Users/(името на акаунта Ви)/Library/Application Support/DinoDent/database.db

При всяка актуализация там се съхраняват и бекъп файловете на базата данни. По желание можете да преместите файла на друго място и да зададете новата локация посредством “Общи настройки” от прозореца за вход в програмата. Ако в директорията на акаунта Ви няма поддиректория “AppData”, уверете се че сте позволили показването на скритите директории от настройките на операционната Ви система.

Може ли да бъде споделена базата данни между няколко компютъра свръзани в мрежа?

Не. Базата данни е вградена (embedded) и не е подходяща за използване в сървърен режим. Ако във Вашата дентална практика имате няколко компютъра свръзани в мрежа, вариантите са два:

  • На всеки от компютрите инсталирате програмата и така всеки един ползва отделна база данни
  • Използвате някой от другите дентални софтуери на пазара, които поддържат сървърна функционалност

Мога ли да съхранявам базата данни в Google Drive, Dropbox, OneDrive или друг доставчик на облачно хранилище, за да я достъпвам от няколко компютъра?

Да, можете, стига да гарантирате, че тя няма да се използва от два различни компютъра едновременно. В противен случай това ще доведе до десинхронизация и загуба на информация. Също така имайте предвид, че като медицинско лице имате отговорност към личните данни на пациентите. Ако нямате базови познания за това как действат облачните хранилища, по-добре не пробвайте.

Може ли да бъде прехвърлена базата данни от предишния ми софтуер?

Поради големия брой дентални софтуери на пазара и фактът, че всеки от тях има база данни с различна структура, написването и поддръжката на индивидуални скриптове за миграция би била невероятно времеотнемащ процес (т.е. краткият отговор е НЕ). Като алтернативен вариант DinoDent предоставя следните две възможности:

  • Автоматично сваляне на данни от ПИС позволява импортиране на всички пациенти и амбулаторни листове, които сте подавали към НЗОК с месечните отчети през годините. Функционалността се намира в раздел “Месечни отчети и известия” -> “Импортиране на данни”.
  • Зареждане на амбулаторен лист от НЗИС чрез въвеждане на неговия НРН идентификатор. Функционалността се намира в раздел “Настройки”.

Програмата ми изписва, че не е намерен КЕП, а електронният ми подпис е включен в компютъра.

Първо се уверете, че сте инсталирали драйвърите за Вашия електронен подпис.

Ако електронният подпис все още не работи или програмата се загася:

  • За карти модел eIDAS 8.1 инсталирайте допълнително AWP Identity Manager от тук
  • За карти модел IDPrime940B инсталирайте допълнително OpenSC от тук

Ако програмата все още не може да се свърже с Вашия КЕП, моля пишете на dinodentbg@gmail.com

Мога ли по някакъв начин да помогна за разработването на софтуера?

Дори и да нямате познания по програмиране, ако установите грешки в програмата, моля да ги докладвате на dinodentbg@gmail.com. Всякакви предложения относно нови функционалности също са добре дошли. Можете да подкрепите разработването на софтуера финансово чрез някоя от платформите за дарения посочени тук.